Publicaties

Integraal Samenwerken
๐๐ข๐ต ๐ช๐ด ๐ฎ๐ช๐ซ๐ฏ ๐ฑ๐ฐ๐ด๐ช๐ต๐ช๐ฆ ๐ฃ๐ช๐ฏ๐ฏ๐ฆ๐ฏ ๐ฅ๐ฆ ๐ข๐ฎ๐ฃ๐ต๐ฆ๐ญ๐ช๐ซ๐ฌ๐ฆ ๐ฐ๐ณ๐จ๐ข๐ฏ๐ช๐ด๐ข๐ต๐ช๐ฆ, ๐ฆ๐ฏ ๐ฉ๐ฐ๐ฆ ๐ฃ๐ฆ๐ฏ๐ถ๐ต ๐ช๐ฌ ๐ฅ๐ช๐ฆ ๐ฐ๐ฎ ๐ฆ๐ง๐ง๐ฆ๐ค๐ต๐ช๐ฆ๐ง ๐ด๐ข๐ฎ๐ฆ๐ฏ ๐ต๐ฆ ๐ธ๐ฆ๐ณ๐ฌ๐ฆ๐ฏ ๐ฎ๐ฆ๐ต ๐ฎ๐ช๐ซ๐ฏ ๐ฐ๐ฎ๐จ๐ฆ๐ท๐ช๐ฏ๐จ? ย Als onderdeel van de opleiding ‘Integraal Samenwerken’ presenteerden de deelnemende overheidsprofessionals een casus uit hun eigen werkpraktijk. Samen met trainer Roland Derks sparden de deelnemers over deze casussen, met als doel de opgedane inzichten duurzaam te integreren in hun dagelijkse werkzaamheden. Tijdens de drie voorgaande opleidingsdagen verdiepten de deelnemers zich in belangrijke elementen van integraal samenwerken: rolbewustzijn, proces- en projectregie en effectief communiceren.

Direct leidinggevende van de deelnemer grootste invloed op een duurzaam leereffect van een opleiding
De grootste invloed op een duurzaam leereffect van een opleiding is de direct leidinggevende van de deelnemer. Door voorafgaand aan een opleiding of training samen leerdoelen te bespreken, vergroot de leidinggevende de impact van het leerproces. Ook tijdens en na de training draagt actieve betrokkenheid bij aan een sterker leereffect. Op die manier blijft de opgedane kennis niet beperkt tot theorie, maar wordt deze direct in de praktijk toegepast.Manuel Spoel, manager van De Lerende Ambtenaar, onderstreept het belang van een betrokken leidinggevende:“๐๐ต๐ฆ๐ถ๐ฏ ๐ท๐ข๐ฏ๐ถ๐ช๐ต ๐ฅ๐ฆ ๐ฅ๐ช๐ณ๐ฆ๐ค๐ต ๐ญ๐ฆ๐ช๐ฅ๐ช๐ฏ๐จ๐จ๐ฆ๐ท๐ฆ๐ฏ๐ฅ๐ฆ ๐ช๐ด ๐ค๐ณ๐ถ๐ค๐ช๐ข๐ข๐ญ ๐ท๐ฐ๐ฐ๐ณ ๐ฉ๐ฆ๐ต ๐ญ๐ฆ๐ฆ๐ณ๐ฆ๐ง๐ง๐ฆ๐ค๐ต ๐ท๐ข๐ฏ ๐ฆ๐ฆ๐ฏ ๐ต๐ณ๐ข๐ช๐ฏ๐ช๐ฏ๐จ ๐ฐ๐ง ๐ฐ๐ฑ๐ญ๐ฆ๐ช๐ฅ๐ช๐ฏ๐จ. ๐๐ข ๐ด๐ข๐ฎ๐ฆ๐ฏ ๐ข๐ข๐ฏ ๐ฅ๐ฆ ๐ด๐ญ๐ข๐จ, ๐ด๐ต๐ฆ๐ญ ๐ฅ๐ฐ๐ฆ๐ญ๐ฆ๐ฏ, ๐ฆ๐ท๐ข๐ญ๐ถ๐ฆ๐ฆ๐ณ ๐ฆ๐ฏ ๐ฃ๐ฆ๐ญ๐ฐ๐ฐ๐ฏ ๐ฅ๐ฆ ๐ช๐ฏ๐ด๐ฑ๐ข๐ฏ๐ฏ๐ช๐ฏ๐จ ๐ฅ๐ช๐ฆ ๐ช๐ฆ๐ฎ๐ข๐ฏ๐ฅ

Werken Binnen de Hedendaagse Gemeente
๐๐ฐ๐ฆ ๐ฎ๐ข๐ข๐ฌ ๐ช๐ฌ ๐ข๐ญ๐ด ๐ฐ๐ท๐ฆ๐ณ๐ฉ๐ฆ๐ช๐ฅ๐ด๐ฑ๐ณ๐ฐ๐ง๐ฆ๐ด๐ด๐ช๐ฐ๐ฏ๐ข๐ญ ๐ฉ๐ฆ๐ต ๐ท๐ฆ๐ณ๐ด๐ค๐ฉ๐ช๐ญ ๐ฃ๐ช๐ฏ๐ฏ๐ฆ๐ฏ ๐ฅ๐ฆ ๐จ๐ฆ๐ฎ๐ฆ๐ฆ๐ฏ๐ต๐ฆ?ย Een nieuwe groep overheidsprofessionals heeft onlangs de opleiding ‘Werken Binnen de Hedendaagse Gemeente’ afgerond.ย Samen met trainer Jan Schellevis kregen de deelnemende overheidsprofessionals een breder beeld over de omgeving waarin zijn adviseren en functioneren. Ze leerden hoe machtsstructuren, wet- en regelgeving, en de politiek-bestuurlijke en ambtelijke verhoudingen invloed hebben op hun werk binnen de gemeente. Daarnaast stonden ze binnen die context stil bij hun eigen positie als gemeentelijk ambtenaar en bij de verantwoordelijkheden die daarbij komen kijken.

De Netwerkende Ambtenaar
Een nieuwe groep overheidsprofessionals heeft onlangs de opleiding ‘De Netwerkende Ambtenaar’ afgerond. Tijdens de opleiding ‘De Netwerkende Ambtenaar’ verdiepten deelnemers zich samen met trainer Jan Schellevis in de veranderende publieke sector, waar decentralisatie, politieke verschuivingen en kritische burgers het speelveld bepalen. Zo leerden ze hoe ze binnen dit speelveld hun communicatie- en netwerkvaardigheden effectief kunnen inzetten om maatschappelijke meerwaarde te realiseren.

Persoonlijk Leiderschap in het Publieke Domein
Een groep junior overheidsprofessionals rondde recent onze opleiding ‘Persoonlijk Leiderschap in het Publieke Domein’ af. Tijdens de opleiding stonden deelnemers samen met trainer Krijn Weeda stil bij eigenaarschap, invloed en hoe zij hun eigen drijfveren optimaal kunnen inzetten in hun werk. De focus lag hierbij op het als adviseur groeien in onafhankelijk denken en tegelijkertijd effectiever worden in je relaties met anderen.

Manon Bakker
Manon Bakker is gestart als Adviseur Opleiden bij De Lerende Ambtenaar. Manon is verantwoordelijk voor onze digitale leeromgeving en de continue doorontwikkeling daarvan. Hierbinnen richt ze zich onder andere op het bevorderen van hybride leren, met als doel een leerervaring te creรซren die zowel flexibel als persoonlijk is, en die bijdraagt aan kennis, verbinding en persoonlijke groei in het publieke domein.